Főoldal megjelenítése Főoldal megjelenítése E-mail nekünk!

 


CIKKEK

2010
 

 

  1. III. Országos Mozgásterápiás Szakmai Nap (2010.03.06.)
  2. Kulcsár Mihályné: Bepisil a gyerek II. rész (2010.02.16.)
  3. Kulcsár Mihályné: Bepisil a gyerek I. rész (2010.01.15.)

 

 

III. ORSZÁGOS MOZGÁSTERÁPIÁS SZAKMAI

BICSKE

2010. március 6.

 

A szakmai nap programja:
 
7:30 Regisztráció
 
8:30 Megnyitó
(Megnyitja: Kis Balázs, a Segíts Tanulni Alapítvány kuratóriumának elnöke)
 
8:40 Kit kell kezelni?
(e.a.: dr. Kovács Ferenc, gyermekpszichiáter, gyermekorvos, Budai Gyermekkórház Neurózis Osztályának osztályvezető főorvosa)
 
9:40 Személyiségjegy vagy fejleszteni kell?
(e.a.: Kulcsár Mihályné, neuropedagógus, fejlesztő pedagógus, a „Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére és oldására” nevű módszer kidolgozója)
 
10:40 Kávészünet
 
11:00 Ló asszisztált fejlesztési lehetőségek
(e.a.: Szabó Szilvia, a Mature Systems Független Tanácsadó és Képző Intézet sport szakmai igazgatója, egyetemi előadó sportedző lovas szakágban)
 
12:00 A mozgásterápiák létjogosultsága a tehetséggondozásban
(e.a.: Reiszné Szőts Edit, gyógypedagógus, Dyslexiás Gyermekekért Tolnában Egyesület elnöke)
 
13:00 Ebédszünet
 
14:30 A csoportdinamika tudatos használata a magatartászavaros gyermekek nevelésben
(e.a.: Kulcsár György, mozgásterápia oktató, a „(Ki)útkereső program” című tanfolyam kidolgozója)
 
15:30 Kávészünet
 
15:50 Szekciók: 
  1. Szabó Szilvia (sportedző lovas szakágban): Ló asszisztált fejlesztés gyakorlati alkalmazási lehetőségei 
    Milyen előnyökkel járhat a ló, mint társ bevonása a fejlesztésben? Lovas fejlesztések sokoldalú lehetőségeinek megismerése. 
    Mikor, miért és hogyan érdemes lovas fejlesztést alkalmazni önálló vagy kiegészítő terápiás módszerként. 
    Lovasterápia egyes ágainak részletesebb megismerése, valamint megvalósításának feltételei. 

  2. Vanyáné Kalocsai Mária (fejlesztőpedagógus): A saját kezűleg készített játékok és a képességfejlesztés 
    - bemutató, 
    - tapasztalatcsere, 
    - beszélgetés és közös játékkészítés az újrahasznosítás jegyében. 

  3. Patói Pálma (fejlesztőpedagógus): Az adminisztráció útvesztője 
    - avagy a mozgásvizsgálat kulcskérdései: a szakvélemény és annak értelmezése a pedagógus szemével 

  4. Csörsz Katalin (tanár) - Hermanovszki Szilvia (tanár): Az agresszivitás két arca - élményóra 
    Napjaink egyre nagyobb problémája az iskolákban mindinkább szaporodó agresszivitás. A gyermekek egyre erőszakosabbak egymással, tanáraikkal. 
    A program keretében annak eredhetünk nyomába, hogy egy velünk született - és alapvetően az életben maradásunkat biztosító - ösztönből hogyan lesz mindennapjainkat megkeserítő probléma. A Pál utcai fiúk szereplőit segítségül hívva, közösen fedezhetjük fel az agresszió két arcát.

  5. M. Horváth Veronika (szociális szakember, animátor) - Balogh Krisztián (tanár): Csoportjátékok a nevelésben 
    Csoportjátékok segítségével lehetőségünk van arra, hogy szinte észrevétlenül fejlesszük a gyerekek együttműködési készségét, normakövetési hajlandóságát és kommunikációs készségét. A szekció keretein belül néhány olyan csoportjáték sajátélményű megtapasztalására van lehetőség, melyek hasznos eszközeink lehetnek a gyerekek nevelésében.

  6. Pankovits Brigitta (szociálpedagógus) - Kulcsár György (szociálpedagógus): Csoportjátékok a nevelésben.

  7. Szűcs Katalin (élménypedagógus): Élménypedagógia az intézmény falain belül 
    A Pressley Ridge Magyarország Alapítvány módszerei között az egyik legkedveltebb az élménypedagógia. A szakterület Magyarországon még csak most van kialakulóban, mégis egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ezen a workshopon a részvevők saját élményeken keresztül ismerkedhetnek meg az élménypedagógiával. Belekóstolhatnak a jégtörő és ismerkedési, valamint problémamegoldó gyakorlatokba, és hallhatnak arról is, hogy hogyan valósítható meg az élménypedagógia a gyakorlatban magyarországi intézményekben. 

  8. Kovács Péter: A magatartászavaros gyerekek nevelésének gyakorlati tapasztalatai
 
17:50 Zárszó, büfé, kötetlen beszélgetések
 
18:10 A találkozó zárása

 A résztvevők létszáma 240 fő.

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 

A SZAKMAI NAP ÖSSZEFOGLALÓJA

  • Köszönjük az előadóknak és a szekcióvezetőknek magas színvonalú előadásaikat, melyeket önkéntesen, térítésmentesen végeztek a Segíts Tanulni Alapítvány felkérésére!
  • Köszönetet mondunk a LOGO-PED KM BT.-nek, a (KI)ÚTKERESŐ KFT.-nek, a ZEUSZ PAPUCSA BT.-nek és a LUGOSI családnak a szervezésben és lebonyolításban nyújtott önkéntes munkájáért.
  • Köszönjük a RANDEVÚ CUKRÁSZDA és a PAPINÓTH SÜTŐIPARI KFT. adományozta finom süteményeket és pékárukat.
  • A sok önkéntes közreműködőnek és segítőnek köszönhetően szakmai napunk jól sikerült.
  • Az anonim kérdőíveket összesítettük:

Pontszám

1 2 3 4 5
Mennyire elégedett a szervezéssel?     2 fő 12 fő 110 fő
Mennyire elégedett az előadások színvonalával?     8 fő 52 fő   64 fő
Mennyire elégedett a helyszínnel?     4 fő 18 fő 102 fő
Mennyire elégedett a lebonyolítással?     2 fő 10 fő 112 fő

 

 

 

 

 

 

Kit látna szívesen előadóként a következő szakmai napon?
Bagdy Emőke Kulcsár Katalin Szabó Szilvia
Balogh Emőke Kulcsár Mihályné Szűcs Katalin
Dr. Büky György Dr. Marton Éva Tótszőlősy Tünde
Dr. Czeizel Endre Müller Péter Ványi Ágnes
Prof. Csermely Péter Pály Judit Vekerdy Tamás
Dr. Kovács Péter Ramocsa Gábor Wágnerné Sipos Katalin
Krizner Anikó Dr. Ranschburg Jenő  
Kulcsár György Sike Valéria  

 

 

 

 

 

 

 

 

Megállapíthatjuk, hogy a hallgatóság általában elégedett volt. A kevésbé jónak értékelt kérdéseket megvizsgáltuk és a jövőben ennek megfelelően változtatunk, javítunk rajta.

  • A körültekintő szervező munkának köszönhetően az ország szinte minden régiójából érkeztek résztvevők. Ez jól látható az alábbi térképen is.

 

 

Külön örülünk, hogy külföldi látogatóink is voltak!

Tételesen az alábbi településekről jöttek pedagógusok:

1 Aba
2 Alsónémedi
3 Amsterdam (Hollandia)
4 Apaj
5 Bakonycsernye
6 Balatonszemes
7 Berhida
8 Bezenye
9 Biatorbágy
10 Bicske
11 Budakalász
12 Budapest II.
13 Budapest IV.
14 Budapest VII.
15 Budapest VIII.
16 Budapest X
17 Budapest XI.
18 Budapest XII
19 Budapest XIII.
20 Budapest XIV.
21 Budapest XIX.
22 Budapest XVIII.
23 Budapest XX.
24 Budapest XXII.
25 Cece
26 Csókakő
27 Csolnok
28 Dédestapolcsány
29 Eger
30 Érd
31 Esztergom
32 Felcsút
33 Felsőtárkány
34 Felsőzsolca
35 Füzesabony
36 Göd
37 Gyál
38 Győr
39 Halásztelek
40 Herceghalom
41 Hódmezővásárhely
42 Jászberény
43 Kapuvár
44 Kecel
45 Kecskemét
46 Kerepes
47 Környe
48 Lovasberény
49 Márkó
50 Marosvásárhely (Románia)
51 Miskolc
52 Mór
53 Mosonmagyaróvár
54 Naszály
55 Oroszlány
56 Páty
57 Pécs
58 Pécs-Nagyárpád
59 Piliscsaba
60 Pomáz
61 Pusztazámor
62 Ráckeve
63 Rimaszombat (Szlovákia)
64 Rotterdam (Hollandia)
65 Sárszentmihály
66 Solymár
67 Söréd
68 Százhalombatta
69 Székesfehérvár
70 Szentendre
71 Szigetcsép
72 Szigetszentmiklós
73 Szolnok
74 Szombathely
75 Tabajd
76 Tahi
77 Taksony
78 Tát
79 Tata
80 Tatabánya
81 Tokod
82 Tök
83 Üllő
84 Vác
85 Vecsés
86 Veszprém
87 Zsámbék

 A III. Mozgásterápiás Szakmai Nap szervezője a Segíts Tanulni Alapítvány volt.

 

 

  (vissza a lap tetejére)

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 

Kulcsár Mihályné: 
Bepisil a gyerek  

II.rész

Mint azt cikkem első részében már leírtam, a gyerekek szoba- és ágytisztasága kisebb mértékben a szoktatástól, nagyobb mértékben az idegrendszer érésétől függ. Normális fejlődési ütem mellett a szoba- és ágytisztaság 2,5-3 éves kor környékén alakul ki. A nyúltagy alsó részén található a vesztibuláris rendszer, amely felfogja a test belsejéből érkező ingereket. Ha az idegrendszer éretlen, sok más funkció mellett a szoba- és ágytisztaság kialakulása is késhet.

Emlékeztetőül ismét felsorolnám az ágybavizeléssel kapcsolatban felmerülő fontos kérdéseket:

1. Volt-e olyan hosszabb időszak három éves kora után, amikor szárazon maradt az ágy?

2. Az éjszaka melyik felében pisil be a gyerek? (Elalvás után vagy az éjszaka második felében?) 

3. A bepisilés időszakát megelőzte-e valamilyen trauma? (Megijedt, testvér született, kórházba került,
   elváltak a szülők, valamelyik szülő beteg lett, szülők veszekednek, meghalt valaki a családban stb.) 

4. Járás közben a lábfeje befelé vagy kifelé fordul? 

5. Van-e valamilyen elektromos eszköz az ágya környékén? (Lámpa, konnektor, TV, rádió stb.) 

6. Nyugodtan alszik vagy felébred éjszaka? 

7. Ébredés után duzzadt-e a szemhéja? 

8. Milyenek az alvási szokásai?  

A kérdésekre adott válaszok alapján következtetni lehet a tünet hátterére, ami majd a kezelési módot is kijelöli. Az első három kérdésre már megadtam a választ az I. részben, s most nézzük tovább a tüneteket és kezeléseiket.

4. Járás közben a lábfeje befelé vagy kifelé fordul?

Ha a lábfeje járás közben befelé vagy kifelé fordul, mint a kiskacsáé, szorongásra utal. A befelé forduló lábfej akár veleszületett szorongásról is árulkodhat. A kifelé forduló lábfej teljesítményszorongásról árulkodik. Túl korán, túl sokat akartak tőle, amit nem tud teljesíteni. 

Mind a két esetben a hólyag energiakör érintett. Az energiakör erősítése: a szemöldöktől hátra a fejen át, a gerincoszlop két oldalán lefelé – a láb hátsó oldalán lefelé a sarokig – a saroktól a talp külső oldalán a kislábujjig simítsuk végig a gyereket naponta ötször-hatszor. 
Lazítani kell a követelményrendszeren is.

5. Van-e valamilyen elektromos eszköz az ágya környékén?

A gyerekszobából lehetőleg vigyünk ki minden elektromos eszközt, mert az elektroszmog szintén ott állhat az éjszakai ágybavizelés hátterében. A konektoroktól minél messzebb legyen alvás közben a feje.

6. Nyugodtan alszik vagy felébred éjszaka?

Ha éjszaka nyugtalanul alszik, lehet, hogy az étkezési szokásokat kell megváltoztatni. Délután, 4 óra után ne egyen édességet, mert az édes is gyengíti a hólyagot. Ne kapjon nehéz ízfokozót, mesterséges színezéket vagy tartósítószert tartalmazó ételt. A cukros tea vagy gyümölcslevek nehezítik az elalvást. 
Ha mindig ugyanabban az időpontban ébred fel vagy válik nyugtalanná, az éppen legaktívabb energiakör érintettségére utal. 
- 21-23 óra között – hármas melegítő energiakör. Az értelem és az érzelem konfliktusa vagy önértékelési zavar állhat a hátterében. 
- 23-1 óra között – epehólyag energiakör. Nem megfelelő táplálkozás vagy elfojtott düh, harag állhat a hátterében. Pl.: az iskolában rendszeresen bosszantják. 
- 1-3 óra között – máj energiakör. Nem megfelelő táplálkozás vagy fel nem dolgozott, de felszínen levő harag, düh, amit tehetetlenség érzés kísér. 
- 3-5 óra között – tüdő energiakör. Felsőlégúti irritáció vagy identitászavar, önértékelési zavar állhat mögötte. 
- 5-6 óra között – vastagbél energiakör. Az elengedéssel lehet probléma. Gyakran sérelmeket dédelget, haragot tart. Minden esetben utána kell járni és megkeresni az okot, mert csak akkor tudunk segíteni neki.

7. Ébredés után duzzadt-e a szemhéja?

Ha ébredés után duzzadt a szem környéke, vízvisszatartásra utal. Oka lehet a vese rendellenes működése, de az is, hogy felszín alatti vízér fölött van az ágya. Ilyenkor nagyon mélyen alszik, mégsem piheni ki magát rendesen. Nehezen és fáradtan ébred. Az ágy áthelyezésével néhány napon belül megoldódhat a probléma.

8. Milyenek az alvási szokásai?

A gyerekek sajnos az óvodában és az iskolában nem tudnak napközben eleget inni. Hazaérkezés után a késő délutáni és esti órákban pótolják a hiányt. Ha nagyon mélyen alszik a gyerek, nem biztos, hogy felébred az ingerre és a túlterhelt hólyag kiürül. 
A megoldás: gondoskodjunk róla, hogy nap közben is eleget ihasson a gyerek.  

Mint láttuk az éjszakai ágybavizelés hátterében sokféle ok állhat. Akkor tudunk segíteni gyermekünknek, ha megkeressük az okokat (variálódhatnak is) és a személyre szabott segítséget. Sok türelemre van szükség. Tilos a megszégyenítés, a büntetés, mert ezzel súlyosbítjuk a helyzetet. A szeretet, a megértés ebben az esetben is gyógyít. 

 

 

(vissza a lap tetejére)

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 

 

 Kulcsár Mihályné:
 Bepisil a gyerek  

 I. rész

A gyerekek szoba- és ágytisztasága kisebb mértékben a szoktatástól, nagyobb mértékben az idegrendszer érésétől függ. Normális fejlődési ütem mellett a szoba- és ágytisztaság 2,5-3 éves kor környékén alakul ki. A nyúltagy alsó részén található a vesztibuláris rendszer, amely felfogja a test belsejéből érkező ingereket. Ha az idegrendszer éretlen, sok más funkció mellett a szoba- és ágytisztaság kialakulása is késhet. Az ágybavizeléssel kapcsolatban fel kell tenni néhány fontos kérdést:

1. Volt-e olyan hosszabb időszak három éves kora után, amikor szárazon maradt az ágy? 

2. Az éjszaka melyik felében pisil be a gyerek? (Elalvás után vagy az éjszaka második felében?) 

3. A bepisilés időszakát megelőzte-e valamilyen trauma? (Megijedt, testvér született, kórházba került,  
    elváltak a szülők, valamelyik szülő beteg lett, szülők veszekednek, meghalt valaki a családban stb.) 

4. Járás közben a lábfeje befelé vagy kifelé fordul? 

5. Van-e valamilyen elektromos eszköz az ágya környékén? (Lámpa, konnektor, TV, rádió stb.) 

6. Nyugodtan alszik vagy felébred éjszaka? 

7. Ébredés után duzzadt-e a szemhéja? 

8. Milyenek az alvási szokásai? 

 A kérdésekre adott válaszok alapján következtetni lehet a tünet hátterére, ami majd a kezelési módot is kijelöli:

1. Volt-e olyan hosszabb időszak három éves kora után, amikor szárazon maradt az ágy?

Ha volt hosszabb időszaka - több hónap vagy év -, amikor nem pisilt be éjszaka, kizárja az idegrendszeri éretlenség lehetőségét. 

Ha nem volt, valószínűsíthető az éretlenség, ilyenkor a vesztibuláris rendszer ingerlésével lehet fejleszteni. Napi szinten kell végezni a gyakorlatokat több hónapon keresztül: hintázás 20 perc - ringatás 20 perc - forgatás - forgás forgószékben 2-3 perc - dobálás - szökdelés rugalmas talajon - libikókázás - ejtő mozdulat - gurulás - forgás - lökdösődés. 
Az idegrendszeri éretlenség más kísérőtünettel is együtt járhat: súlyos, makacs beszédhiba, kancsalság, figyelemzavar, hipermotilitás. A felsorolt gyakorlatoktól a kísérőtünetek is enyhülhetnek.

2. Az éjszaka melyik felében pisil be a gyerek?

Ha közvetlenül elalvás után pisil be a gyerek, valószínűsíthető a pszichés háttér. Ilyenkor a gyerek „lefelé sír”. Nem tudja elmondani, mi bántja, ezért tünetekkel jelzi a bánatát. Hátterében meghúzódhat letiltott testvérféltékenység, túlzott elvárások a szülők vagy az iskola részéről, esetleg konfliktus az osztálytársakkal vagy a csoporttársakkal. Jellemző lehet, hogy nem minden éjszaka pisil be, hullámokban jelentkezik a tünet. 
Ha az éjszaka második felében pisil be, valószínűsíthető, hogy gyengék a záróizmok és amikor tele lesz a hólyag, nem zár rendesen. Gyakran fel is ébrednek, de későn. Ezeknek a gyerekeknek napközben is elcsöppen a vizelete köhögéskor, tüsszentéskor vagy nevetés közben. Ebben az esetben a záróizmokat kell erősíteni. Hanyattfekvésben a lábak terpeszben talpra húzva. A csípő megemelésével szorítsa össze a záróizmokat (mintha meg akarnád állítani a pisilést) 20-szor naponta addig, amíg nem javul a helyzet. 
Továbbá ügyeljenek rá, hogy jól be legyen takarva éjszaka a gyerek.

3. A bepisilés időszakát megelőzte-e valamilyen trauma?

Ha valamilyen stressz érte a gyereket szintén jelentkezhet az éjszakai ágybavizelés. Fontos, hogy lehetőséget biztosítsunk az érzelmi traumák feldolgozására. Ezek a traumák nem mindig jelennek meg tudatos szinten. Elsősorban a gyerek rajzaiban és a játékában fedezhetjük fel a bepisilés okát, ha tudjuk értelmezni a látottakat. Nem szabad letiltani vagy leszólni a gyerek rajzát, játékát. Nincsenek tabu témák, mert gyakran éppen a rajzon vagy játékon keresztül kéri a segítségünket. Ilyenkor forduljunk szakemberhez, aki majd segít a gyermeknek a trauma feldolgozásában. 
Pedagógusként abban nyújthatunk támogatást, ha hagyjuk, hogy a gyermek „kijátssza” magából a problémáit. Jó, ha a felnőtt bekapcsolódik ezekbe a játékokba, mert így valamennyire irányíthatja: határt szabhat a rombolásnak és pozitív kicsengésűvé teheti a játékot.

 

 

(vissza a lap tetejére)

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ 
(vissza a főoldalra)

 

Bázis iskoláink
Szülők számára
OKTATÁSI NAPTÁR
Társoldalak
Könyvajánló
Könyvrendelés
Minősítő vizsga
Jelentkezés tanfolyamokra
Rólunk
Webáruház
Hírlevél feliratkozás

Tanulásinehézségek.hu - 2010