Főoldal megjelenítése Főoldal megjelenítése E-mail nekünk!

A neuropedagógus cím megszerzésének menete


Neuropedagógus címet/megnevezést az a jelentkező kap, aki a vizsgabizottság előtt eredményes vizsgát tesz. A vizsgabizottság három vagy négy tagból áll.


A bizottság állandó tagjai:

Kulcsár Mihályné, a neuropedagógia elméletének és gyakorlatának kidolgozója,

Kulcsár Mihály vagy Kulcsár Katalin, a neuropedagógus védjegy jogosultja,

nem állandó tagjai: egy vagy kettő felkért, neuropedagógiában jártas szakember.


Vizsgatételek



I. A fejlesztő munka folyamatának ismertetése

  1. Előzetes egyeztetés

  2. Vizsgálat

  3. Kontroll

  4. Lezárás

  5. Minőségi kifogások intézése

II/1. Elméleti vizsgatételek

  1. Gerincvelői reflexek

  2. Vesztibuláris rendszer

  3. Retikuláris rendszer

  4. Nyúltagy

  5. Híd

  6. Középagy

  7. Kéreg alatti mezők – tahalamusz

  8. Kéreg alatti mezők – hypothalamus, hypofízis

  9. Kéreg alatti mezők – feketemag, vörösmag, pallídium, striátum

  10. Kéreg alatti mezők – amigdala, hyppokampusz

  11. Kérgestest

  12. Kisagy

  13. Homloklebeny

  14. Falilebeny

  15. Halántéklebeny

  16. Tarkólebeny

  17. A dominanciák kialakulása – agyi aszimmetria

  18. A dominanciák zavarainak okai, következményei (szem, fül, láb)

  19. Dominanciazavarok rendezése – kialakulatlan

  20. A dominanciák rendezése – keresztezett szem – fül – láb

  21. Az olvasás idegrendszeri alapjai

II/2. Gyakorlati vizsgatételek

  1. Gerincvelői reflexek I.

  2. Gerincvelői reflexek II.

  3. Vesztibuláris rendszer fejlesztése

  4. Mellúszás – előkészítő gyakorlatsor

  5. Kúszás – előkészítő gyakorlatsor

  6. Mászás - előkészítő gyakorlatsor

  7. Járások - előkészítő gyakorlatsor

  8. Finommozgások alapozása

  9. Térérzékelés fejlesztése

  10. A mellúszás – nehezített változat

  11. Kúszás - nehezített változat

  12. Mászás - nehezített változat

  13. Járás - nehezített változat

  14. Dominanciavizsgálat

  15. A dominanciák alapozása

  16. A kézdominancia kialakítása

  17. A lábdominancia kialakítása

  18. A szem- és füldominancia kialakítása

  19. A finom auditív megkülönböztetés fejlesztése

III. Elméleti vizsgatételek

  1. Fejlesztő pedagógia – Mit nevezünk fejlesztőpedagógiának? Mi a célja és feladata a fejlesztőpedagógiai foglalkozásoknak? Fejlesztőpedagógiai irányzatok rövid ismertetése, legjelesebb képviselői, milyen agyi mezőket céloznak, mit fejlesztenek?

  2. Mozgásterápiák ismertetése – Delacato, Ayres, Alapozó terápia, TSMT, INPP, Kulcsárné-féle komplex mozgásterápia. Milyen területeket fejlesztenek, milyen agyi mezőket céloznak?

  3. Határterületek, kiegészítő terápiák – Dévényi Anna, konduktív pedagógia ismertetése.

  4. A tanulási nehézség tünetei I. – Előjelei csecsemő és kisgyermekkorban.

  5. A tanulási nehézség tünetei II. - Külső megjelenési, viselkedési és aktivitási zavarok, figyelemzavarok, érzékelési zavarok, mozgászavarok, térérzékelési zavarok, beszédzavarok.

  6. Másodlagosan kialakuló tünetek – példák saját praxisból.

  7. A tanulási nehézség okai I. – Társadalmi ok, öröklődési nemhez kötöttség, TV szerepe.

  8. A tanulási nehézség okai II. – Lelki okok, magatartás, iskolai olvasástanítási módszerek

  9. A tanulási nehézség okai III. – Érzékszervi okok, beszédfejlődés rendellenességei, sérülések, idegrendszeri éretlenség.

  10. Az iskolaérettség szerepe a tanulási nehézségek megelőzésében. Az iskolaérettség feltételei

  11. Az idegrendszer felépítése és működése – Központi és perifériás idegrendszer szerkezete, funkciója. Idegsejtek és glia sejtek fajtái, működése. Ingerületvezetés.

  12. A tanulás folyamatában legnagyobb szerepet játszó neurotranszmitterek funkciója – Milyen következményekkel jár, ha túl sok van belőle? Mi a következménye, ha túl kevés?

  13. A figyelemzavar neurológiai háttere, felismerése, jellemzői.

  14. A hiperaktivitás és hipermotilitás összehasonlítása, neurológiai háttere.

  15. Az olvasás fiziológiája, neurológiai háttere.

  16. Az írás fiziológiája, az írás fejlődésének rendszer folyamata.

IV/1. Elméleti vizsgatételek

  1. A stressz fiziológiája

  2. A megismerő tevékenység fejlődése I. – Magzati kor, orális fázis, anális fázis

  3. A megismerő tevékenység fejlődése II. – Fallikus fázis, látencia kora, serdülő fázis

  4. A tanulás rendszerfolyamata

  5. A tanulás gátjai és akadályai

  6. A motiváció szerepe a tanulásban – A vonzódó és elkerülő stratégia összehasonlítása. Tanulás módszer bemutatása.

  7. A hiedelem szerepe a tanulásban. Az előfeltételezések szerepe a kommunikációban.

  8. A relaxáció szerepe a stresszoldásban, fiziológiás hatása.

  9. Az elme működési sémája. Az engramok szerepe a tanulási nehézség kialakulásában.

  10. A diszlexia jellemzői, megjelenési formái – A hibák milyen idegrendszeri folyamatokra vezethetők vissza?

  11. A diszgráfia jellemzői, megjelenési formái – A hibák milyen idegrendszeri folyamatokra vezethetők vissza?

  12. A diszkalkulia jellemzői, megjelenési formái – A hibák milyen idegrendszeri folyamatokra vezethetők vissza?

  13. Ismertessen legalább két diagnosztikai eljárást, amivel a tanulási nehézség pszichológiai háttere felderíthető!

IV/2. Gyakorlati vizsgatételek

  1. A stresszoldó torna elméleti háttere, bemutatása.

  2. „Varázskör” elméleti háttere, bemutatása

  3. Az érzelmi tartalmú információ leképződése a látótérben. A szemmozgató izmok blokkjainak oldása.

  4. A meg nem értett dolog értetté tétele a hiedelem szintjén.

  5. Motivációs bázis felépítése nyelvtanulásra

  6. Egy rajzteszt felvétele, értékelése (Wartegg, Nem létező állat, Taraczközi stb.)

  7. Relaxáció levezetése

  8. A vállöv és medenceöv izmainak összehangolása

  9. Gyors fóbia gyógymód ismertetése, bemutatása

  10. Olvasáshoz kapcsolódó stressznyom megkeresése, oldása.

  11. Alaki diszgráfia okainak felderítése – vizsgálat. Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex, csukló, ujjak, szem-kéz koordináció, vállöv-medenceöv.

  12. Számokhoz kapcsolódó stressz felderítése, oldása.

  13. Egy tetszés szerinti stresszoldó technika ismertetése, bemutatása.


A vizsgára jelentkező részt vevő egy-egy tételt húz


     1. az I. kérdéscsoportból,

  1. a II/1. kérdéscsoportból

  2. a II/2. kérdéscsoportból,

  3. a III. kérdéscsoportból,

  4. a IV/1. Kérdéscsoportból,

  5. a IV/2. kérdéscsoportból.


Felkészülési idő 1 óra.


A vizsgán megfelelt és megszerezte a neuropedagógus címet az a részt vevő, akinek a bizottság értékelése alapján a négy elméleti tétel kidolgozása és a két gyakorlati feladat kivitelezése is megfelelő volt.

A neuropedagógus címet megszerző részt vevő automatikusan megkapja a Minősített Mozgásterápiás Fejlesztő címet is.

Az a vizsgázó, aki csak az I., II/1., II/2. vizsgakérdésekre kapott „megfelelt” értékelést, megszerezte a Minősített Mozgásterápiás Fejlesztő címet, de a neuropedagógus címért újra kell indulnia.

Bázis iskoláink
Szülők számára
OKTATÁSI NAPTÁR
Társoldalak
Könyvajánló
Könyvrendelés
Minősítő vizsga
Jelentkezés tanfolyamokra
Rólunk
Webáruház
Hírlevél feliratkozás

Tanulásinehézségek.hu - 2010