Egy új tudományág
A pedagógia egy igen széles skálájú tudomány. Oktatással, neveléssel, fejlesztéssel, felzárkóztatással, továbbképzésekkel foglalkozik. Átlagos, valamilyen problémával küzdő vagy éppen kimagasló teljesítményekre képes gyermekek és felnőttek egyaránt részesei e sokoldalú tevékenységnek.
Kulcsár Mihályné, a magyarországi modern fejlesztőpedagógia megteremtésének egyik úttörője, a komplex mozgásterápia kidolgozója, tovább bővítette ezt a kört. Kidolgozta a pedagógia egy új ágát. Az új tudományág neve: neuropedagógia, az ezzel foglalkozó szakember pedig a neuropedagógus.
Mi a neuropedagógia?
A neuropedagógia a pedagógia egy speciális ága, amely a tanulás idegrendszeri alapjaival, az idegrendszer érése és a mozgásfejlődés közötti összefüggésekkel, az idegrendszer érési folyamataival, ezek tanulásra gyakorolt hatásával, a tanulást akadályozó pszichés gátlásokkal foglalkozik. Vizsgálja azon idegrendszeri folyamatokat, melyek meghatározzák a figyelem, a koncentráció, az emlékezet, a teljesítmény minőségét. Ezek ismeretében komplex fejlesztőeljárást alkalmaz a kialakult tanulási és magatartási nehézségek oldására, megelőzésére.
A neuropedagógus a gyermekek idegrendszerének célzott fejlesztésével segít a tanulási nehézség, figyelemzavar, magatartási zavar leküzdésében. Segítséget nyújt az agysérült gyerekek idegrendszerének rehabilitációjában. Segíti a lelki eredetű tanulási zavarok hátterének felderítését, oldását. Lelki támaszt nyújt a szülőknek a nehéz helyzetek kezeléséhez. Tanácsokkal látja el a gyerek pedagógusait a hátrányok ledolgozása érdekében.
A pedagógia ezen új tudományágának alkalmazásával a pedagógusok kevés eszközt igénylő, nagyon hatékony és mindenki számára elérhető fejlesztő munkát végezhetnek, ezzel könnyebbé, gyorsabbá, stresszmentesebbé tehetik az erre szoruló tanulók felzárkóztatását, fejlesztését. A neuropedagógiai fejlesztő tevékenység nincs nemhez, korhoz, nemzetiséghez kötve, bárki részese lehet.
Köszönjük Kulcsár Mihályné Panni néninek fáradhatatlan, akadályokat nem ismerő munkásságának eredményét, a „neuropedagógia” tudományág kidolgozását!
Reméljük, hogy e korszakalkotó tevékenység nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi pedagógia területén is kiemelkedő eredményekhez fog vezetni. Kívánjuk, hogy a leendő neuropedagógusok ugyanolyan lelkesedéssel, kitartással végezzék ezt a munkát, mint annak megalkotója.
A neuropedagógus (ábrás) elnevezés védett, megszerzése vizsgához kötött.