Kulcsár Mihályné
fejlesztőpedagógus, neuropedagógus
Bicske
Szakmai életút
Kulcsár Mihályné Durkó Anna (Panni néni), a magyarországi modern fejlesztőpedagógia megteremtésének egyik első képviselője, a komplex mozgásterápia (KMT) kidolgozója és alkalmazója.
- 1951-ben született, 1969 óta dolgozik pedagógusként.
- Iskolái: Óvónőképző Főiskola, Tanárképző Főiskola (történelem szak), GYP Tanárképző Főiskola (fejlesztőpedagógia) Mantra Alternatív Természettudományi Főiskola (4 év), ETI-vizsgás kineziológia, NLP-, Agykontroll-, Hipno-relaxáció vezetői-, Izomkontroll-, Játékterápia-,INPP-, NES terápia-, Pszicho Grafo Morbo rajzteszt-, Kranioszakrális terápia-, Metamorf masszázs tanfolyam.
- Dolgozott óvónőként, napközis, majd alsó tagozatos tanítóként, nevelési tanácsadóban fejlesztő pedagógusként, végül mint önálló vállalkozó tanulási problémás gyerekek fejlesztésével foglalkozik. Az 1970-es évek elején kezdett tanítani és látta, érezte, hogy szükség lenne egy olyan módszerre, mellyel a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeken tudna segíteni, illetve megelőzni a problémát. Vizsgálódásai a mozgás felé terelték figyelmét. Egyre inkább világossá vált előtte, milyen szoros összefüggés van a mozgás és az idegrendszer fejlettsége – érettsége között.
- A szakirodalomra és saját tapasztalataira támaszkodva kidolgozta mozgásterápiáját, melynek segítségével minimális eszközigénnyel megelőzhető, illetve lényegesen csökkenthető vagy felszámolható a tanulási nehézség. Módszerével - melyet minden érdeklődő pedagógus, szülő, kisgyermekkel foglalkozó szakember elsajátíthat - , viszonylag rövid idő alatt javulnak a dyslexiás, dysgraphiás, dyscalculiás tünetek és enyhülnek a kialakult magatartási problémák. Rendszeres gyakorlással az alacsonyabb IQ-val rendelkező gyermekeknél mérhető szintemelkedés érhető el. A genetikai alapú tanulási problémák megoldására más kiegészítő módszerek is szükségesek. A módszer nem köthető életkorhoz, bármikor alkalmazható. Nagyon jó eredmények érhetők el agyvérzések, agyi sérülések esetén is. A témával kapcsolatos első összefoglaló jegyzetét 1987-ben készítette, de nem került kiadásra. 1988 óta oktatja tanfolyam formájában. A módszert ismertető első könyve 1990-ben jelent meg Tanulási problémákkal küzdő gyermekek vizsgálati módszerei és terápiája címmel, majd 1995-től a A tanulás öröm is lehet címmel. 1999 óta akkreditált továbbképzésként oktatja óvodapedagógusok, tanítók, tanárok, logopédusok, pszichológusok számára.
- Munkája során meggyőződésévé vált, hogy az idegrendszeri éretlenség mellett, a lelki traumák is jelentős szerepet játszanak a tanulási nehézség és a magatartási zavar kialakulásában. Ezen lelki traumák feloldására dolgozta ki a Technikák a tanítással, tanulással kapcsolatos pszichés gátlások oldására című módszerét, mely egyaránt használható óvodás és általános iskolás korú gyermekeknél és segítséget ad a velük foglalkozó pedagógusok számára is.
- 2020-ban kiadta A diszkalkuliáról másképpen/Amikor a mechanikus gyakorlás nem segít című könyvét, mely célzottan a számolási nehézséggel küzdő gyerekek fejlesztésével foglalkozik.
- Módszerét folyamatosan bővíti és kiterjeszti lassabban fejlődő vagy agysérült csecsemők, kisgyermekek fejlesztésére is. az ezzel a témával foglalkozó könyvét 2021-ben jelentette meg Kisgyermek nevelés / Korai fejlesztés címmel.
- Folyamatosan tanul, kutatásokat végez. Egyre több és szorosabb összefüggést fedez fel az idegrendszer mozgásterápiával történő fejlesztése és a tanulási folyamatok, tanulási képességek fejlődése között.
- Óvodás – iskolás korú gyerekekkel foglalkozik és tanfolyamokat, előadásokat tart országszerte, egyre gyakrabban külföldön is (Románia, Szlovákia, Szlovénia).
- Az idegrendszer és a pedagógia ilyen szoros összefonódásának, egymásra gyakorolt hatásának kifejezésére megalkotta a „neuropedagógia” elnevezést, az ezzel foglalkozó szakember pedig a „neuropedagógus”. Ezt az elnevezést levédette, ő adhatja. Megszerzéséhez a KMT Akadémia folytat képzéseket.
Minősítés
Minősített fejlesztő
Neuropedagógus